diumenge, 20 de febrer del 2011

Taller Dinàmica d'aula i resolució de conflictes(II)

2a Sessió: RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

ACTIVITAT 1: Reflexió a partir del vídeo  Vídeo "dinner for two"
El video es un clar reflexe de situacions que ens trobem a diari a l'escola, a l'hora del pati, quan fem una filera...Veiem com cada membre del bosc fa la seva, veiem també els diferents rols que es poden donar a un grup classe.

Els dos camaleons van a la seva, fins que de cop es fixen en el mateix insecte crean aíxí un conflicte d'interessos, competint per la mateixa presa. Aixó desencadena el conflicte, al principi de manera passiva per passar posteriorment a l'agressivitat sense tenir en compte la resta d'animals que hi han al seu voltant.

Com la situació arriba a un punt crític on tots dos es poden fer mal,accepten el comprís de deixar anar l'insecte, sacrificant els seus interessos a canvi de no ser menjats pels cocodrils que esperen pacientment que tots dos caiguin.

Finalment, la granota es fa amb l'insecte sense cap tipus d'esforç i com a bona mediadora seu a taula amb els dos camaleons i reparteix el menjar a parts iguals ambl'ànim de posar a acord en les dues parts.


ACTIVITAT 2: CASOS PRÀCTICS

"Anàlisi d'un cas seguint el cicle reflexiu"

La situació que ens trobem es aquesta:
En Joan, en josep i en Manu juguen amb la resta de la classe a pilta, amb la diferencia, tots tres juguen fent-se empentes tot rient fins que en una de les empentes en Josep i en Manu s'han enfadat i el Josep a respós de manera agressiva.
El mestre els a cridat a part, perquè no ha vist com han anat els fets. Ha fet parlar a les tres parts, peró cap d'ells tenía la culpa. El mestre treu el "full d'incidències" i en Josep i en Joan l'han omplert, però el Manu s'ha negat a col·laborar. No ha quedat gaire clar qui tenía la culpa, peró tant el Joan com el Josep s'han perdonat i s'han reincorporat al joc. En Manu per contra ha continuat al marge amb mala cara perquè el seu orgull no li permetia reflexionar.

Estratègies:
Hem pensat que potser seria bo apartar-los del grup classe i que parlessin entre ells (sóls) i que entre tots tres trobéssin una sol·lució al conflicte i reflexionèssin sobre el fet. Desprès un portantveu en presècia dels altres dos li expliquès al mestre el succès. Aixó faria que el docent poguès estar amb la resta del grup classe, no els desaten.
També podrien fer una reflexió un per un en presència dels altres i el mestre, explicant la seva versió dels fets (sense interrupció dels altres) per arribar a una sola versió amb ajuda del docent. Però d'aquesta manera el mestre desaten a la resta de la classe i aquí es poden tornar a crear nous conflictes a més a més del que ja hi ha.


1 comentari:

  1. Irene,
    La reflexió sobre el vídeo és correcta i la trasllades al context educatiu.
    Sobre el cas treballat, resumeixes les estratègies de la fase de contrast amb el teu grup.
    Només fer-te una observació, el que es demanava era la descripció sobre com tu gestionaries el conflicte tenint en compte totes les aportacions, per tant, hauria de ser un redactat en primera persona.
    En tot cas, espero que et sigui útil per a possibles situacions futures.
    Lourdes

    ResponElimina